دانلود آهنگ لري قديمي
انواع موسيقي در قوم لر هم اكنون موسيقي لري در قالب ترانه به هفت بخش تقسيم ميشود كه عبارتند از موسيقي و ترانههاي غنايي و عاشقانه، موسيقي و ترانههاي حماسه رزمي، موسيقي و ترانههاي سوگواري، موسيقي و ترانههاي فصول، موسيقي و ترانههاي كار، موسيقي و ترانههاي طنز و سرودهاي مذهبي. موسيقي و ترانههاي حماسه رزمي: اين سرودها بيانگر ارزشهاي حماسي و رزمي جنگاوران در ميان ايل هستند.
موسيقي و ترانههاي كار: به منظور سهولت و تسريع در كار مردان و زنان ايلاتي، اين ترانهها به صورت فردي يا دسته جمعي خوانده ميشود، مانند ترانههاي گلدرو (برزيگري)، هوله (خرمن كوبي)، مشك زني، شيردوشي و چوپاني. مانند ضامن آهو، سراي خاموشان (شهر بيصدا) و دوازده كلام ياري. پس از انقلاب ۵۷
پس از انقلاب ۵۷ به علت برخوردهاي شديد با اجراي موسيقي به ويژه موسيقي قومي، از ميزان مشاركت موسيقي در بخشهاي مختلف زندگي قومي كاسته شد اما در گذشته موسيقي شادمانه و غنايي همراه با رقصهاي جمعي صورت ميگرفت.موسيقيسازيساز سرناكمانچه شش تكه پشت باز، موزه فلكالافلاكشاميرزا مرادي در حال نواختن ساز سرنا
سرنانوشتار اصلي: سرنادهلنوشتار اصلي: دهل
كمانچه (تال) نوشتار اصلي: كمانچه
دانلود آهنگ لري بختياري مسعود بختياري
تنبكنوشتار اصلي: تنبكتنبورنوشتار اصلي: تنبور
تنبور را با پنجه نوازند و اين خود دليلي است بر ارتباط خانوادگي تنبور و دوتار محلي و سهتار كه آنها نيز با انگشت (ناخن) به صدا در ميآيند. تاريخچه عليرضا حسين خاني در حال نواختن ساز تال
موسيقي سوگواري: بيانگر مراحل مختلف عزاداري و سنتهاي رايج آن در لرستان است.ترانه لري ترجمه فارسياَسبت و زين و كتلت زيه در مال اسبت به زين و كتل تو جلوي منزلگاه است دشمنو شادي كنان دوسو زنان زال دشمنان شادي ميكنند و دوستان زار ميزنندشمشيرت منه غلاف ترسم خورش زنگ شمشيرت در غلاف مانده ترسم زنگ بزند
كينه دارم بعد خوت وش وش بكنه جنگ چه كسي را دارم كه بعد از خودت با آن جنگ كنمدات برو كگو برو همه بران مو مادرت موي ميبرد خواهرت موي ميبرد همه گيسو ميبرندهمه برن و كارد زنت و خنجر اگر همه با كارد موي برند همسرت با خنجر موي ميبرد موسيقي و ترانههاي طنز: اين موسيقي و ترانههاي كه با اجراي حركات موزون همراه است، در لرستان توسط عدهاي بنام دلي اجرا ميشد كه استعداد فراواني در رديف كردن كلمات و اشعار به صورت بداهه داشتند و از اين راه ارتزاق ميكردند.
اين كلامها در نزد اهل حق بسيار گرامي و محترم شمرده ميشوند و شامل تعاليمي هستند كه هر شخص وظيفه دارد در طول حياط خود از آنها پيروي كند.بررسي و تحليل ضرباهنگ ترانههاهمت علي سالم در حال نواختن ساز تال ۴ سيمبررسي و تحليل ملودي ترانهها
دانلود آهنگ لري شاد مسعود بختياري
ويژگيهاي كلي موسيقي لري
قسمت اعظم ترانههاي قوم لر به ويژه در منطقه لرستان در دستگاه ماهور ساخته شدهاند اين ساختهها با حسن سلحشوري و روحيه حماسي مردمان اين منطق منطبق است.ترانه دايه دايه
اين تصنيف نيز يك بار توسط رضا سقايي در زمان شاه اجرا شد.
« مرجنگه » و « شير علي مردون » از جمله نغمه هاي بختياري اند كه مورد توجه لرها و لك ها نيز واقع شده اند.
▪ در لرستان نواهاي گوناگوني وجود دارد : - ياري و سحري نام دو آهنگي است كه ويژه سوگواري است و براي مراسم خاكسپاري مورد استفاده قرار مي گيرد.ـ آهنگ سواركاري كه ويژه سواركاران است و سرشار از هيجان مي باشد.
ـ نواهاي خديوي و مال ژيري كه ويژه فصل پائيز وهنگام كوچ است.
● موسيقيهاي آوازي (كلامي) و موسيقيهاي سازي ▪ موسيقي آوازي لرستان با وجود اينكه با مطالعه و معرفي آثار فرهنگ مادي و معنوي هر جامعه و پژوهش علمي در همين گذرگاه سخت و دقيق ميتوان به اين جهان ناشناخته راه يافت، ولي بررسي فرهنگ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگي آن شدني نيست، اما با هدف نمايش گوشههايي از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند اين مرز و بوم و ترغيب بيشتر پژوهشگران مشتاق به درياي بيكران فرهنگ موسيقايي، روزنههايي از اين تصوير توصيفناپذير را ميگشاييم.
● آوازهاي بدون ريتم يا با متر آزاد ▪ علي سونه (علي دوستي)
بار كنيت تا بار كنيم دي ملك دلگير تو دِ غصه مه د حسرت هر دك پبيم پير رخت بر بند تا رخت بربندم از اين سراي دلگيركه تو از غصه و من از حسرت، هر دو با هم پير شدهايم.پيركه بيم كوركه بيم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پايامه پير و كور گشتم و پشتم خميده شد، عصا در دستم گويي پاهاي من است.
دانلود آهنگ لري
▪ عزيزبكي و ميرنوروزي (عزيزبيگي و ميرنوروزي) ـ نمونه آواز عزيزبكي: درد دل يا ميكشم تا ميكنم پير يا مورم دو قورسُ يا وطن دير
درد دل يا ميكشد مرا يا پيرم ميكند، نمونهٔ آواز ميرنوروزي: گردش چرخ فلك ني و مرادم شادي رت د خاطرم غم من و يادم گردش روزگار به كامم نيست، شادي از خاطرم رفت و غم به يادم مانده است.
▪ ساري خوني (ساريه خواني) آسمو اوري گرت تيره و تيره كي ديه كرو بواَ وايك بميره؟ كه ديده است پدر و پسر با هم بميرند؟
اي دله سي ديلرو هه ميزني زار يه تونو به ديلرويه دينه يار اي دل از هجر دهلران (كه يارت در آنجاست) پيوسته در زاري و نالهاي.● انواع موسيقي آوازي ▪ آواهاي كار
ـ برزگري ,خرمنكوبي (گاهوله)، شيردوشي (گا دوشي)، مشك زني، برنج كوبي ـ آواهاي شادمانه ـ سيت بيارم، بينا بينا، سوزه سوزه، بزران بزران، هي لُو هي لُو ▪ آواهاي عاشقانه ـ كشكله شيرازي، كوش طلا، گنِم خر، قدم خير، اَي اَي، آفري قمرتاج، آواهاي عاشقانه، كيودار، كلنجه زرد، ماله ژير، بزران بزران، شيرين و شاميرزا، هاريلُو ▪ كلامهاي ديني ـ كلامهاي يارسان، چل سرو
▪ مويهها ـ سرلشونه، مور، ساري خواني، هوره -ژَن چِر-، گوراني ▪ آواهاي دلتنكي و غريبي ـ عليدوستي، عزيز بگي، هوره«كو چر» و «سوار چر» ▪ آواهاي حماسي ـ شيرين و خسرو، شاهنامه خواني لري ولكي، قي دادُوا، حماسه كرمي، دايه دايه ▪ آواهاي طنز
ـ ماس فروش، هورم هورم، هي را سي سله، دُز ناشي ▪ آواهاي هجو ـ لالايي ها ● موسيقي سازي ▪ سازهاي لري
دانلود رايگان آهنگ لري غمگين قديمي
▪ مقامهاي شادي – عروسي سوارونه) ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبك و كمانچه) ▪ مقامهاي سوگواري: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاكتلي، چمري سحري، شيوني، ياري (ياره هو)
▪ مقامهاي عاشقانه و دلتنگي : ـ كمانچه، تنبك ـ قدم خير، كشكله شيرازي (دو گونه: گرمسيري و خرم آبادي)، عليسونه
سازهاي متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهاي زهي ( كمانچه و تنبور) ۲) سازهاي بادي ( سرنا و دوزله)
۳) سازهاي ضربي ( دهل و تنبك ) ▪ موسيقي لري را مي توان به انواع زير تقسيم كرد: ـ موسيقي شاديانه: در مراسم شادماني نواخته مي شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسيقي عزا: در مراسم عزاداري اجرا مي گردد و اجزاي آن عبارت است از« سحري (اعلام مرگ كسي)»، « چمريانه »، «هرا» و مويه ها نيز كه در رثاي از دست دادن عزيزان خوانده مي گردد و بدون همراهي ساز است از اين نوع به شمار مي رود ـ موسيقي «كار»:
ـ موسيقي آوازي : شيوه هاي آوازي در لرستان بدين شرح است:
با توجه به اينكه رقص نيز در لرستان از پيشينه اي كهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ايي نيز به اين موضوع داشته باشيم، گفتني است كه در لرستان از واژه ي رقص استفاده نمي گردد و معمولاً از واژه هايي چون «باخته»، «بازي»، «دَس گِرِتِه» استفاده مي گردد؛ چونان كه حكيم توس بازي «كراد» خواهر بهرام چوبين نزد خسرو پرويز را اينگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازي به باغ آمدند همه ميش و آهو به راغ آمدند رقصها در لرستان عموماً چهره آييني و فرهنگي به خود گرفته اند.
موسيقي لري از سرچشمههاي موسيقي «رديف» و رديفنوازي است كه بخش مهم آن از طريق كمانچه و كمانچهنوازي محلي در موسيقي رسمي ايران (رديف) نيز تأثير گذاشته است.
▪ در لرستان نواهاي گوناگوني وجود دارد :
ـ رارا، آهنگي است كه درسوگ فردي نواخته مي شود كه همراه با رقص واشعار مور است.ـ تبرزكويي، اين نوايي بهاري است كه درهنگام كوچ نواخته مي شود. ● موسيقيهاي آوازي (كلامي) و موسيقيهاي سازي
▪ موسيقي آوازي لرستان با وجود اينكه با مطالعه و معرفي آثار فرهنگ مادي و معنوي هر جامعه و پژوهش علمي در همين گذرگاه سخت و دقيق ميتوان به اين جهان ناشناخته راه يافت، ولي بررسي فرهنگ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگي آن شدني نيست، اما با هدف نمايش گوشههايي از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند اين مرز و بوم و ترغيب بيشتر پژوهشگران مشتاق به درياي بيكران فرهنگ موسيقايي، روزنههايي از اين تصوير توصيفناپذير را ميگشاييم.● آوازهاي بدون ريتم يا با متر آزاد ▪ علي سونه (علي دوستي)
بار كنيت تا بار كنيم دي ملك دلگير تو دِ غصه مه د حسرت هر دك پبيم پير پيركه بيم كوركه بيم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پايامه پير و كور گشتم و پشتم خميده شد،
دانلود آهنگ لري بختياري عصر جديد
▪ عزيزبكي و ميرنوروزي (عزيزبيگي و ميرنوروزي) ـ نمونه آواز عزيزبكي: درد دل يا ميكشم تا ميكنم پير يا مورم دو قورسُ يا وطن دير
درد دل يا ميكشد مرا يا پيرم ميكند، نمونهٔ آواز ميرنوروزي: گردش چرخ فلك ني و مرادم شادي رت د خاطرم غم من و يادم گردش روزگار به كامم نيست،
▪ ساري خوني (ساريه خواني) آسمو اوري گرت تيره و تيره كي ديه كرو بواَ وايك بميره؟ كه ديده است پدر و پسر با هم بميرند؟ اي دله سي ديلرو هه ميزني زار
يه تونو به ديلرويه دينه يار اين هم تو و دهلران و ديدن يار.● انواع موسيقي آوازي ▪ آواهاي كار ـ برزگري ,خرمنكوبي (گاهوله)، شيردوشي (گا دوشي)، مشك زني، برنج كوبي ـ آواهاي شادمانه
ـ سيت بيارم، بينا بينا، سوزه سوزه، بزران بزران، هي لُو هي لُو ▪ آواهاي عاشقانه ـ كشكله شيرازي، كوش طلا، گنِم خر، قدم خير، اَي اَي، آفري قمرتاج، آواهاي عاشقانه، كيودار، كلنجه زرد، ماله ژير، بزران بزران، شيرين و شاميرزا، هاريلُو ▪ كلامهاي ديني ـ كلامهاي يارسان، چل سرو ▪ مويهها ـ سرلشونه، مور، ساري خواني، هوره -ژَن چِر-، گوراني
▪ آواهاي دلتنكي و غريبي ـ عليدوستي، عزيز بگي، هوره«كو چر» و «سوار چر» ▪ آواهاي حماسي ـ شيرين و خسرو، شاهنامه خواني لري ولكي، قي دادُوا، حماسه كرمي، دايه دايه ▪ آواهاي طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هي را سي سله، دُز ناشي ▪ آواهاي هجو
ـ لالايي ها ● موسيقي سازي ▪ سازهاي لري ▪ مقامهاي شادي – عروسي سوارونه) ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبك و كمانچه)
دانلود آهنگ لري خرم آبادي قديمي
▪ مقامهاي سوگواري: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاكتلي، چمري سحري، شيوني، ياري (ياره هو) ▪ مقامهاي عاشقانه و دلتنگي : ـ كمانچه، تنبك ـ قدم خير، كشكله شيرازي (دو گونه: گرمسيري و خرم آبادي)، عليسونه
سازهاي متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهاي زهي ( كمانچه و تنبور)
۲) سازهاي بادي ( سرنا و دوزله) ۳) سازهاي ضربي ( دهل و تنبك ) ▪ موسيقي لري را مي توان به انواع زير تقسيم كرد: ـ موسيقي شاديانه: در مراسم شادماني نواخته مي شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسيقي عزا: در مراسم عزاداري اجرا مي گردد و اجزاي آن عبارت است از« سحري (اعلام مرگ كسي)»، « چمريانه »، «هرا» و مويه ها نيز كه در رثاي از دست دادن عزيزان خوانده مي گردد و بدون همراهي ساز است از اين نوع به شمار مي رود ـ موسيقي «كار»: اجراي اين آوازها از يك سو براي تحمل كارهاي طاقت فرسا و سنگين و از سوي ديگر، براي سرعت بخشيدن به آهنگ كار و هماهنگي ميان انجام دهندگان كار بوده است.
ـ موسيقي آوازي : شيوه هاي آوازي در لرستان بدين شرح است: ـ موسيقي اهل حق : نوعي موسيقي عرفاني است كه توسط اهل حق لرستان اجرا مي شود. با توجه به اينكه رقص نيز در لرستان از پيشينه اي كهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ايي نيز به اين موضوع داشته باشيم، گفتني است كه در لرستان از واژه ي رقص استفاده نمي گردد و معمولاً از واژه هايي چون «باخته»، «بازي»، «دَس گِرِتِه» استفاده مي گردد؛ چونان كه حكيم توس بازي «كراد» خواهر بهرام چوبين نزد خسرو پرويز را اينگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازي به باغ آمدند همه ميش و آهو به راغ آمدند
چكيده
آنچه در اين مقاله در مورد موسيقي لرستان بيان شده است را ميتوان در چند عنوان بطور خلاصه ذكر كرد:ب) جايگاه موسيقي در فرهنگ مردم لرستان بطو ري كه در هر مراسم و آيين اجتماعيِ مردمان اين مرزج) سازهاي رايج درموسيقي لرستان كه به سه دسته سازهاي بادي، زهي و كوبه ايي تقسيم ميشوند.
مقدمه: باوجود اينكه با مطالعه ومعرفي آثار فرهنگي مادي ومعنوي هرجامعه و پژوهش علمي درهمين گذرگاه سخت ودقيق ميتوان به اين جهان ناشناخته راه يافت، ولي بررسي فرهنگي مرز وبوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگي آن شدني نيست، اما با هدف نمايش گوشههايي ازتبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند اين مرز وبوم و ترغيب بيشتر پژوهشگران مشتاق به درياي بيكران فرهنگ موسيقيايي روزنههايي ازاين تصوير توصيف ناپذير را ميگشاييم.
تاريخچه موسيقي درلرستان (تصوير1)قطعه سفالي كه از [كاسو]ها يا [كاسي]ها درهزاره سوم پيش ازميلاد دركوهستانهاي زاگرس بدست آورده است سه دانلود آهنگ لري غمگين بختياري انسان را د رحال رقص درنزديكي چادرها يا كلبههايي نشان داده است (تصوير 2)
جايگاه موسيقي درفرهنگ مردم لرستان مردم اين ديار مردمي سلحشور ومبارزهستند وموسيقيشان درارتباط با اصالتشان ساخته ميشود مايه ايي كاملاً متمايز نسبت به ديگر مناطق غرب كشور دارد، به علت روحيه سلحشوري، اشعار و سرودهايشان بيشترپيرامون محور مبارزات ومسائل اجتماعيشان است.
سازهاي رايج درموسيقي لرستان1- سازهاي بادي (Aereophones (): سرنا – دوزله – بلور2- سازهاي زهي (Chordophones) كمانچه – تنبور3- سازهاي كوبهاي (membranophones): تنبك (تمبك) – دُهُلموسيقي محلي لرستان
دانلود آهنگ غمگين و گريه دار لري ياسوجي
موسيقي را ميتوان در يك تقسيم بندي كلي به دو دسته باز شناخت:الف) موسيقي آوازي (كلامي) ب) موسيقي سازي اين نوع موسيقي بيشتر در مراسم عروسي، سوگواري و فعاليتهاي روزمره زندگي عشاير و روستائيان و توسط زنان و برخي موارد نيز توسط مردان اجرا ميشود .1- آوازهاي شادمانه (عروسي)؛ ترانههايي كه عملا بدون همراهي ساز و با هم آوايي زنان در مراسم عروسي اجرا ميشود و عبارتند از سيت بيارم، بينا بينا، بزران بزران اين آواز بيشتر به صورت دسته جمعي توسط زنان و دست زدن با همين ريتم، بدون نواختن موسيقي اجرا شده و درمقام سنگين سماع است كه امروزه با كمانچه و ضرب يا سرنا و دهل نيز شنيده ميشود.بينا بينا: نام آوازي است كه در مقام سنگين سماع بوده و مفهوم آن به درستي و صراحت مشخص نيست به احتمال قوي نام دختر يا زني در ايام دور بوده است.
برخي از اين آواها عبارتند از:كچكله شيرازيكوش طلاآواهاي عاشقانه مانند:
3-كلامهاي ديني يا سرودههاي مذهبي:.4-مويهها (سوگواري):
5-آواهاي دلتنگي و غريبي:6- آوازهاي حماسي:از انواع آواهاي حماسي ميتوان به:
شاهنامه خواني لري و لكي:دايه دايه: ترانه ((دايه دايه)) مشهورترين و پر آوازهترين سروده لري در مقام سه پا بوده كه امروزه مرزهاي لرستان را در هم نورديده و بيشتر مردم كشور و موسيقي دانان، با اين تصنيف آشنايي دارند.7-آوازهاي طنز و هجو:اين ترانهها اغلب به صورت في البداهه در هجو شخص يا موضوع يا مكاني سروده شده و برخي اوقات نيز با حركات نمايش طنز آلود فرد يا افرادي همراه بوده است از جمله اين اواها ميتوان بهماست فروشهورم هورمهي راسي سله
هي نباتكاسمسا اشاره نمود.8-موسيقي آواز كار (ترانههاي كار):لالايي (لاوه لاوه) - مادر از نخستين آوازه خوان زندگي است كه همواره با نغمههاي كهن و ابياتي دلنشين و سرشاراز عشق و عاطفه مادري، فرزند دلبندش را به خوابي آرام و دلچسب فرو ميبرد.ب- موسيقي سازي:
- مقامهاي شادي (عروسي):رقص (سنگين سماع، دو پا، سه پا، شا نه شكي، اشكاري):نوع ساز: (سرنا، دهل، تنبك، كمانچه)رقص و آواز: (بينا بينا، كيودار، كلنجه زرد)
2- مقامهاي سوگواري:نوع ساز (دهل، سرنا) موسيقي سوگواري بيشتر جنبه آييني داشته و در مراسم عزاداري از روزگار كهن تا كنون كاربرد فراوان دارند معروفترين مقامهاي آن عبارتند از:پاكتليچمري يا چمرانهسحري - نواختن اين مقام نوعي بيدار باش در سحرگاهان بوده در گذشته هنگام نواخته شدن اين مقام توسط سرنا بر فراز بامها و بلنديها، ايلات از وقوع يك خبر مهم مطلع ميشوند خود را آماده شركت در آن مراسم ميكردند بالطبع در هنگام جنگ نيز خود را آماده شركت در نبرد ميكردند.شيونيياري
كريمخاني3-مقامهاي عاشقانه و دلتنگي (كمانچه و تنبك)معروفترين مقامهاي اين موسيقي عبارتند از: كچكله شيرازي- قدم خير - اين اشعار در مدح قدم خير، زني از خوانين با لا گريوه كه دختر كد خدا قني (قندي) قلاوند بوده و بنا بر اقوال برخي معمرين در قبال اهداء و بخشش يك رأس ورزا ((گاو نر)) به نوازندهاي، در اوصاف وي سروده شده است. يقينا"براي بررسي پيشينه ي موسيقي بازماندگان اقوام كهني چون كاسي ها (ساكنين لرستان كنوني )نيز تنها همين شيوه راه گشا خواهد بود.
آنان دليل اين اصالت را شرايط ويژه ي جغرافيايي و زيست محيطي لرستان مي دانند كه در روزگاران گذشته آنرا به يكي از مراكز مهم جمعيتي تبديل كرده بود (فراي ، تاريخ باستاني ايران ،رجب نيا1382: 19و18) و بار تولد (مستشرق بزرگ روسي) بنابر عقيده خود و تومانسكي و براساس پژوهشهاي ميداني ژوكوسكي مي گويد : وجـنات و بشره ي آريايي لرها بيش از ساير ايرانيـان خالص و محفوظ مانده است (جغرافيايي تاريخي ايران ، ترجمه سردادور 196:1372) . ساير محققان ،از جمله پژوهندگان كرد مانند:آيت الله مردوخ كردستاني با استناد بر ساختار كهن زبان لري (نسبت به ساير گويش هاي همجوار )،بر اين اصالت تاكيد كرده اند چنانچه فاروق صفي زاده در تاييد تاريخ مردوخ آورده است : جايگاه لرها به مركز پهلوي كهن خيلي نزديك بوده واز آميزه با بيگانگان هم دور بوده اند ، حتي از ملت كلده وآشور هم چندان اثر پذير نشده اند و تغيير گويش نداده اند (اديان باستاني ايران64:1385)bg pattern
همچنين اثر ديگري كه نشانگر رقص جمعي و شايد يك نوع تهيج و هماهنگي افراد به هنگام كارهاي دسته جمعي است در ميان اين آثار وجود دارد
منبع سايت دانلود آهنگ جديد ريتم تاپ ritm.top
https://open.spotify.com/album/7m9rRr57xRdo3aaUVRnxLW
https://www.musicgenreslist.com
https://www.digitalmusicnews.com/2016/04/07/most-popular-music-genres-america/
بازدید: